Vyhledávání


Anketa

Zajímáte se o problematiku Evropské unie?

Celkový počet hlasů: 73

Aktuality

Ohlédnutí za prvním ročníkem simulace

14.07.2010 13:24
Téma "Vstup Turecka do Evropské unie" přineslo vítězství táborskému Gymnáziu Pierra de Coubertina....

Ohlédnutí za prvním ročníkem simulace

14.07.2010 13:24

Téma "Vstup Turecka do Evropské unie" přineslo vítězství táborskému Gymnáziu Pierra de Coubertina. Eurocentrum Plzeň ve spolupráci s partnery (Evropským parlamentem mládeže, Europe Direct Plzeň a Eurocentry České Budějovice a Karlovy Vary) připravilo pro středoškolské studenty projekt s názvem „Staň se na den poslancem Evropského parlamentu". Simulace jednání europoslanců se konala 20. května 2009 v Zastupitelském sálu Magistrátu města Plzně.

Cílem celorepublikového projektu určeného vyšším ročníkům středních škol bylo zvýšit povědomí o fungování Evropského parlamentu a prostřednictvím simulace jednání se vžít do role poslance. Studentům tak byla poskytnuta možnost vyzkoušet si své prezentační dovednosti, schopnost diskuze a argumentace a další komunikační aktivity, které jsou neodmyslitelně spjaty s politickým vystupováním.

Účast na simulaci jednání byla podmíněna splněním několika náležitostí. Do projektu byli vybráni studenti, kteří úspěšně vyřešili kvíz týkající se problematiky Evropské unie a předložili nejzdařilejší esej na zadané téma. Do pomyslných poslaneckých lavic pak usedlo celkem 27 studentů z 9 středních škol Plzeňského, Karlovarského a Jihočeského kraje. Každý tým byl složen ze tří členů, kteří si mezi sebe rozdělili roli "poslance", "asistenta" a "lobbisty". Simulace vycházela z reálného prostředí Evropského parlamentu, proto si studenti mohli zvolit politickou frakci, za kterou budou jednat a jejíž postoje budou v průběhu jednání hájit.

V odborné porotě, která bedlivě sledovala celý průběh simulovaného jednání, zasedl Martin Šindelář (předseda Evropského parlamentu mládeže a předseda odborné poroty), Soňa Lomičková (referentka Europe Direct Plzeň) a Petra Čechová (vedoucí Eurocentra České Budějovice). Nesnadným úkolem poroty bylo hodnotit vystoupení jednotlivých poslanců i vzájemnou týmovou spolupráci. Hodnotícími kritérii byla například odborná připravenost studentů, komunikační dovednosti, schopnost a správnost argumentace nebo kultura vystupování.

Hlavním tématem, jež měli studenti projednávat, byl vstup Turecka do Evropské unie. Celodenní program byl rozvržen do několika částí. V první části samotné simulace vystoupili ,,poslanci" se svým stanoviskem k dané problematice. Po krátkém separátním jednání politických frakcí představili předsedové politických skupin svá usnesení. Posléze proběhlo plenární zasedání v podobě řízené diskuze nad projednávaným tématem, doplněné o improvizovanou tiskovou konferenci, kde se ke slovu dostali lobbisté pokládající taktické otázky poslancům parlamentu. Na základě závěrečného společného usnesení proběhlo veřejné hlasování, jehož podobu si můžete prohlédnout ZDE (pdf, 281 kB). Usnesení navrhující témata přístupových jednání s Tureckou republikou bylo přijato jednohlasně všemi frakcemi.

V závěru programu proběhlo vyhodnocení simulace a vyhlášení vítězného týmu, kterým se stali studenti Gymnázia Pierra de Coubertina v Táboře. Tento „medvídkový" tým ve složení Václav Pláteník (poslanec), Jan Němec (asistent) a Daniel Buzu (lobbista) prezentoval frakci EPP-ED. Předseda táborského týmu Václav Pláteník však není v politice žádným nováčkem. Je členem ODS a již několikrát se zúčastnil zasedání Evropského parlamentu mládeže.

Simulace jednání Evropského parlamentu probíhala ve značně autentickém duchu, ve které nechyběly ani ohnivé výměny názorů. Studenti měli pečlivě nastudovanou problematiku cesty Turecka do Evropské unie a neváhali se dotknout i citlivých bodů, kterými jsou například kyperská otázka či případné začlenění do Schengenského prostoru. Vstup Turecka představuje jedno z nejvíce diskutovaných témat dnešní Evropy, které úspěšně rozděluje evropskou společnost na dva tábory - odpůrců a příznivců přijetí této země do velké evropské rodiny. Nejinak tomu bylo i v průběhu simulovaného jednání. Studenti však pojali svou roli poslanců na velmi profesionální úrovni a prokázali schopnost vést věcnou diskuzi, kterou neváhali obohatit o přínosné poznatky a myšlenky týkající se dané problematiky.

Projekt ,,Staň se na den poslancem Evropského parlamentu" se setkal s velkým úspěchem a organizátoři již plánují další ročník. Jak se shodli organizátoři i odborná porota, bezesporu největším přínosem projektu je aktivní zapojení mladých lidí do debaty týkající se budoucnosti Evropské unie a posílení aktivního evropského občanství a vědomí evropské sounáležitosti.